Je website verbeteren met dit stappenplan

Website-verbeteren-stappenplanHeb je een website, dan werk je deze als ondernemer vast regelmatig bij. Maar het écht verbeteren van je website, hoe doe je dat? Heb je hier een plan voor of doe je dit wanneer het je uit komt?

Zoals in deze gevallen. Herken je dit?

Ik verbeter mijn website …

… als ik er eindelijk tijd voor heb

… als het rustig is met het werk voor klanten

… direct wanneer ik een supergoede website verbetertip hoor

… ik een nieuwe dienst introduceer – of een nieuwe workshop of training

Misschien ben je ooit begonnen met een overzichtelijke website, maar is deze in de loop van de tijd behoorlijk uitgedijd. Tijd om je website planmatig te verbeteren. Maar hoe pak je dit aan? En hoe houd je het behapbaar, zonder dat je beter opnieuw kunt beginnen? Want aan het hebben van ideeën, daar schort het vast niet aan.

Tijd voor een pro-aanpak voor het verbeteren van je site. Wil je jouw web teksten verbeteren of herschrijven, dan is deze exercitie ook heel nuttig om te doorlopen.

Disclaimer – voor het toepassen van dit stappenplan heb je geen technische kennis nodig of kennis van Google Analytics. Je hebt voldoende aan jouw ervaring als ondernemer met klanten.

Planmatig je website verbeteren, focus niet op losse tips

Herken je dit? Dat je een blogpost leest, een podcast luistert of van een collega-ondernemer een tip hoort voor je website? Een tip waardoor je website beter vindbaar wordt, je meer aanvragen krijgt, mensen eerder contact met je opnemen of je persoonlijker wordt. Je gaat direct aan de slag en implementeert de tip op je website.

Misschien kostte het je een paar uur, maar dat maakt niet uit, want dit was een effectieve websiteverbetering. Want dat is je immers beloofd. En je leunt tevreden achterover.

Mijn advies: doe dit niet te vaak.

Wat is het probleem dan? Het probleem van je website verbeteren met losse tips is dat je ad hoc, zonder plan, je website beter wilt laten functioneren. Want je zou dit niet doen als je website goed converteert en goed scoort in Google. Die losse tips zijn op zichzelf waarschijnlijk prima tips, maar gaan ze nu écht het verschil maken? Grote kans van niet.

Vaak is er iets anders aan de hand. En dan heb ik het over de structuur van je site, hoe je bezoekers aanspreekt en verleidt, hoe je website er voor zorgt dat ze gaan doen wat jij wilt.

Hoe moet het dan wel? Het verbeteren van je website is iets wat je minimaal 1x per jaar op je planning moet zetten. Net zoals je doet om je jaarplannen te maken en je content planning voor het nieuwe jaar. Daar hoort je website ook bij. Om je site even vanuit de basis opnieuw te beoordelen of alles nog klopt. En of je website nog wel voor je werkt.

Hieronder geef ik de onderdelen aan in de vorm van oefeningen, die bij deze jaarlijkse check horen. Dit is gebaseerd op de vragen die ik mijn klanten stel wanneer we deze exercitie samen doen.

Om het je gemakkelijk te maken, heb ik deze vragen en oefeningen in een Pdf-document gezet. Vraag ‘m hieronder aan, plan een dag in je agenda waarop je je website gaat verbeteren en voeg het Pdf stappenplan er aan toe. Zo maak je het een prioriteit en heb je alles bij de hand.

1. Wat is het doel van je website?

Dit is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Waarvoor dient jouw website? Voor de meeste websites en voor de meeste ondernemers zou je website een tool moeten zijn om leads & klanten te genereren.

Maar als je de meeste tijd besteed aan het creëren van content om mensen naar je website te trekken (bijvoorbeeld via social media posts), maar geen effectieve website (sales) strategie hebt om deze bezoekers in leads en klanten te converteren, dan werkt je website niet goed.

Beantwoord deze 2 vragen:

  1. Wat is het eerste wat mijn bezoekers moeten doen als ze op mijn site komen?
  2. Wat is het ultieme dat mijn bezoekers moeten doen op mijn website?

Zo kan een eerste doel bijvoorbeeld zijn om zich in te schrijven voor een ope